La via verda com a exemple del model de vila

No estem en contra del POUM, estem en contra del seu model de poble.

Com ja sabeu, s’està planificant un nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal a Esparreguera. I el model de poble del futur està en joc.

Des del PSC i ICV ens arriba una proposta de pla urbanístic (POUM) que no podem acceptar: més creixement i una circumvalació de fins a 20 metres d’amplada que implica un increment de pisos o model de casetes a La Plana II (ciutat dormitori).

Esparreguera té problemes de mobilitat que cal afrontar amb perspectives del segle XXI i no pas del segle XX. Per això, rebutjarem un POUM que aposti per un model del gris i el totxo, caduc, i que incrementarà el trànsit. En comptes d’arreglar els problemes de mobilitat, potenciaria l’ús del cotxe. A més, segueixen proposant-nosun model de ciutat dormitori, barris dormitori i mobilitat contaminant i obsoleta. Ens plantem per molts motius.

* La circumvalació que ens proposen incrementarà el transit i potenciarà l’ús dels vehicles contaminants. Farà l’efecte contrari del que diuen que volen, i n’hem vist exemples a tot el món: més ciment = més ús del cotxe.
* A més tot això suposa més destrucció de medi natural.

* Cal habilitar aparcaments en les zones d’accés i promoure mobilitats amables, combinades amb transport públic de qualitat, aparcament adaptat al centre, zones d’aparcament del veïnat marcades.

* La circumvalació ha de ser una via verda que aporti qualitat de vida a la ciutadania, rutes de passeig, gaudi i conscienciació de l’entorn natural.

* El centre del poble ha de ser cada vegada més dels vianants i menys dels fums. Que hi puguin accedir vehicles autoritzats i de servei en horaris més limitats. Heu vist l’Avinguda Francesc Macià quan es talla per festes, quan hi ha els Reis o els Tres Tombs? Oi que hi ha alternatives pel pas de cotxes?

* No es pot seguir destruïnt el medi, menys quan tenim tants habitatges en desús al centre i en un segle que comença amb una crisi immobiliària i canvis socials cap el decreixement. Cal potenciar la rehabilitació i ús del centre de la vila..

* En comptes de pensar en com créixer, cal pensar en un futur viable: de decreixement #degrowth

Cal una reflexió profunda com a poble i de tots els grups. I cal capgirar la proposta actual cap a un model sostenible de no-creixement, de la mobilitat del futur i no pas del passat, amb bombolles inmobiliàries i cotxes per anar comprar el pa.

No volem una “via per patinets” com ha dit el regidor Ortí. Volem una via verda dins d’un model de poble sostenible pel Segle XXI. Deixar de créixer vol dir organitzar el centre de la vila amb aparcaments perifèrics generals, accessos puntuals i uns bons accessos amb transport públic ràpid i directe al tren (per exemple Castellbisbal). El poble no pot seguir creixent a base de circumvalacions com Madrid (M-30, M-40, M-50...). Cal aturar el creixement, ja que el medi és limitat i hem de conservar-lo, tenim el centre desprofitat!

El model de poble i el futur està en joc.

Què us sembla tot plegat a vosaltres?

El proper dia 9 de març parlarem de mobilitat en Assemblea Oberta. Animeu-vos a participar!

 

 

Volen una Esparreguera dormitori. Ja han fet barris dormitori, i en volen fer més.