La CUP Esparreguera denuncia al ple municipal un vessament de crom hexavalent al Torrent Mal

El grup municipal de la CUP Esparreguera va preguntar al regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament quines han estat les actuacions que s’han dut a terme en referència a un presumpte delicte ecològic per vessament de crom hexavalent a la riera del Torrent Mal. El consistori únicament ha manifestat estar al corrent dels fets però no ha respost sobre quines actuacions pensa tirar endavant i quan per retirar l’abocament així com quan pensa fer públic els fets a la ciutadania.

La detecció de l’abocament de crom hexavalent ha estat una casualitat. Un dels integrants de la nostra assemblea, que passejava per la zona nord del Torrent Mal, va fer unes fotografies d’un líquid blau clar mentre passejava. Immediatament aquest fet va ser traslladat a la comissió de Medi Ambient de l’assemblea de la CUP Esparreguera. Després d’una primera inspecció, es va decidir informar a les autoritats pertinents: Emergències de la Generalitat, l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), Agents Rurals (que s’encarregarà de comunicar l’incident a l’Ajuntament) i la secció de delictes ambientals dels Mossos d’Esquadra.

En aquest primer moment, des de la CUP Esparreguera es truca directament per informar de la ubicació i tipologia d’abocament així com de possibles fonts de contaminació. Els Agents Rurals es coordinen amb la regidoria de Medi Ambient de l’Ajuntament d’Esparreguera per fer una inspecció i agafar mostres que serviran per confirmar que es tracta d’un abocament de crom hexavalent.

Des de la CUP d’Esparreguera es continua contactant amb les autoritats competents per fer el seguiment de l’abocament i s’evidencia que malgrat que l’ACA està al corrent del vessament no preveu fer cap actuació en breu. La Comissió de Medi Ambient de la CUP ha visitat en diverses ocasions la zona on es troba el crom hexavalent i es constata que l’abocament ha anat perdent presència a nivell superficial degut a la seva dissolució i infiltració al terreny.

Fer públic l’abocament

La Comissió de Medi Ambient de la CUP Esparreguera ha portat els contactes amb les autoritats competents i l’Ajuntament de forma discreta amb l’objectiu de no entorpir les investigacions per intentar descobrir els possibles culpables d’aquest abocament. La setmana passada es consulta als Agents Rurals la possibilitat de fer públic a la ciutadania els fets i no es posa cap impediment. A més, des de la CUP Esparreguera hem esperat tres setmanes per veure quins moviments feia l’Ajuntament així com la informació que es donava a la ciutadania. Durant l’assemblea preparatòria del ple municipal el passat 7 de desembre es va decidir preguntar públicament sobre l’abocament al regidor de Medi Ambient i demanar informació concreta sobre les actuacions que s’han dut a terme, si es pensa netejar el vessament així com informar a la ciutadania. Malauradament, el regidor Emmanuel Ortí únicament va contestar que es té coneixement del vessament i que s’investigarà per trobar el culpable i sí que s’informarà a la ciutadania, però sense concretar com ni quan. A més, es va evidenciar el nerviosisme de l’equip de govern mentre s’explicaven aquests fets durant el ple quan el mateix alcalde, Eduard Rivas, va intentar tallar el regidor de la CUP Aleix Escursell. Des de la CUP denunciem també públicament aquesta actitud, entenent que és un tema d’interès general i prou important per explicar tot allò que finalment es va exposar i que la ciutadania pot tornar a escoltar al podcast de Ràdio Esparreguera (www.esparreguera.cat) .

Què demanem a l’equip de govern (PSC-ICV)?

Davant del presumpte delicte ecològic, la CUP Esparreguera entenem que no és una opció quedar-se de braços plegats esperant que l’ACA (organisme que té la competència) netegi l’abocament de crom hexavalent. Es tracta d’un vessament tòxic que contamina la riera, el medi natural i els horts ubicats en aquest paratge esparreguerí. A més, si no s’actua de forma eficient, l’abocament es pot filtrar a l’aqüífer i, per tant, contaminar-lo. I tothom sap que part de l’abastiment d’aigua potable que té Esparreguera en depèn d’aquest aqüífer.

Per tant, la CUP Esparreguera demana que l’Ajuntament s’arremangui i entomi l’abocament de crom hexavalent com una qüestió prioritària encarregant la seva neteja de forma immediata i que s’eviti la filtració d’aquesta substància a les aigües subterrànies. Un cop feta l’actuació ja es demanaran responsabilitats a l’ACA perquè assumeixi el cost d’aquestes actuacions com no pot ser d’una altra manera. D’altra banda, des de la CUP valorem que els costos mediambientals que poden derivar-se són més grans que el cost econòmic derivat de les actuacions sobre el terreny així com els costos econòmics que es poden derivar si el crom arriba a la Cubeta d’Abrera.

I per què la CUP d’Esparreguera demanem això?

A Esparreguera ja hem tingut experiències amb vessaments de crom hexavalent. De fet, és una problemàtica que ve de lluny (detectada els anys 90) i descoberta arran dels forts aiguats del juny de l’any 2000 quan es van confirmar concentracions molt elevades de crom hexavalent a diverses fonts de l’entorn de la riera de Magarola arribant a afectar a les captacions subterrànies que diverses entitats subministradores tenen a l’aqüífer de la Cubeta d’Abrera. En aquella ocasió, el focus de contaminació es va ubicar al subsòl d’una nau industrial al Polígon Esparreguera Sud i el total de les despeses efectuades va ascendir a un total de 1’4 milions d’euros. A més, a part d’aquest episodi, aquests abocaments són una problemàtica que s’ha anat repetint des de llavors i que queda constatada a les memòries ambientals de la regidoria de 2012 i 2013.

El crom hexavalent és un metall pesat i molt emprat en la indústria de recobriment de superfícies com el galvanitzat. Des de la CUP Esparreguera entenem que l’Ajuntament té un llistat on hi consten tots els permisos d’activitat per poder agilitzar la localització dels possibles culpables en el polígon Nord. O no?

Calendari dels fets:

18/11/15: Detecció d’un líquid sospitós de clor blau al Torrent Mal. Es posa en coneixement de l’Assemblea de la CUP i es deriva a la comissió de Medi Ambient.

19 i 20/11/15: s’ha posat en coneixement del possible abocament a Emergències de la Generalitat, Agència Catalana de l’Aigua (ACA), Agents Rurals (que informen l’Ajuntament) i a la secció de Delictes Ambientals dels Mossos d’Esquadra.

25/11/15: l’anàlisi d’una mostra confirma que és un abocament de crom hexavalent.

26 i 27/11/15: es torna a contactar amb Agents Rurals i l’ACA que únicament diu que intentarà preveure una actuació el més aviat possible.

28/11/15: l’ACA contacta amb la CUP per conèixer l’estat de la situació. Es torna a donar tota la informació dels fets i se’ls facilita tota la informació.

01/12/15: la CUP Esparreguera torna a visitar el punt del vessament. Es constata que no s’ha fet cap intervenció. Es torna a trucar a l’ACA i se li envien mapes d’ubicació de l’abocament i imatges de les visites efectuades els diferents dies als Agents Rurals.

08/12/15: es torna a visitar la zona i es comprova que tot segueix igual. De fet, a causa de les pluges (poc intenses) dels últims dies, l’abocament va perdent presència a nivell superficial degut a la seva dissolució.

09/12/15: la CUP Esparreguera pregunta durant el ple municipal al regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament què s’ha fet al respecte d’aquest delicte ecològic i si es farà algun tipus d’actuació.

La CUP demana que es facin els treballs de neteja del crom hexavalent i que posteriorment es passin els costos a l'ACA perquè els assumeixi així com s'informi a la ciutadania d'aquest delicte ecològic.